Sociale media als marketing voor de kledingindustrie

Sociale media zijn haast niet weg te denken uit de online shopping wereld. Steeds meer bedrijven gebruiken online platformen als marketing voor het verkopen van kleding. Een winkel die daar al een tijdje succesvol mee is, is Minre. Dit Utrechtse bedrijf verkoopt kleding en accessoires voor jonge vrouwen en heeft inmiddels 27.600 volgers op Instagram en 18.400 volgers op Tiktok. Marketing & communicatie medewerker Emma Donselaar vertelt over hoe zij sociale media inzetten als marketing voor hun bedrijf. 

In de afgelopen jaren zoeken kledingbedrijven steeds creatievere manieren om hun producten te promoten bij hun doelgroep. Het posten van foto’s en filmpjes draagt daar vaak een belangrijk steentje aan bij. ,,Toen wij 3,5 jaar geleden opengingen, zijn we direct begonnen met Instagram’’, vertelt marketing & communicatiemedewerker Emma Donselaar. ,,Omdat wij onze setjes zo leuk neerzetten en herkenbaar maken met foto’s van meiden uit Utrecht is het snel opgepakt en als inspiratie gebruikt.’’

Belang van sociale media 

De sociale media zijn voor Minre inmiddels uitgegroeid tot de grootste marketing van het bedrijf. ,,Dat is 100% het geval.’’ Als dit soort online platformen zo belangrijk zijn, moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat je heel veel inspiratie hebt voor het posten van filmpjes en video’s. Iets dat bij Minre haast geen moeite lijkt te kosten. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld filmpjes waarin de modellen dansjes doen in de kleren van Minre. Daarnaast poseren de modellen ook (zoals afgebeeld op de foto’s) in de kleren van het bedrijf voor promotie. ,,Die foto’s doen we eigenlijk al vanaf het begin. We vinden het heel leuk om onze kleding te laten zien aan de buitenwereld. Bij het maken van video’s kijken we vooral naar de laatste trends op sociale media en geven we er onze eigen draai aan.’’

Shopverslaving door sociale media 

Instagram en Tiktok zijn kanalen waar veelal jongeren actief zijn. Nu is bekend dat veel jonge meiden shopverslaafd raken na het zien van al die foto’s en video’s van kledingbedrijven. Ondanks het feit dat Minre duizenden volgers heeft op beide platformen merkt zij niet dat er veel mensen zijn die zo vaak komen dat je kan spreken van een verslaving. ,,We hebben veel vaste klanten, maar op één iemand na hebben we geen klanten in extreme vorm.

Fast fashion 

Veel winkels verkopen onbewust fast fashion artikelen. Dit is kleding die snel wordt gemaakt en heel goedkoop op de markt wordt gebracht. ,,Wij zijn hier nog niet echt mee bezig en het is lastig te pijlen. Wij hebben studenten als doelgroep en het is daarom ook zo dat onze prijzen wat lager liggen dan wanneer je voornamelijk duurzame producten verkoopt. Het is daarom zo gelopen.’’ Ondanks het feit dat Minre nog niet volledig bezig is met het verkopen van duurzame kleding, willen zij wel dat hier verandering in komt. ,,Dat vinden we heel erg belangrijk, maar het is nu nog zo dat we hier nog een weg in moeten vinden en ons in willen verdiepen.’’

Mijn naam is Davy, 21 jaar en journalist. De afgelopen jaren heb ik mij ontwikkeld binnen de journalistiek. Mede door mijn stages bij Almere City FC en PEC Zwolle heb ik kennis opgedaan binnen dit werkveld. Het is mijn ambitie om later sport- verslaggever, talkshow host of commentator te worden bij een sportclub- , organisatie of zender.

Reacties

Your email address will not be published.