Uit De Werkplaats 2020-2021

Uit De Werkplaats 2020-2021

Recreatief fietspad moet verkeersslachtoffers voorkomen

Buurtbewoners hebben borden geplaatst om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid (beeld: Wouter de Wilde / WDW Foto’s)

WIERDEN/ENTER- De gemeenteraad van Wierden vergaderde afgelopen dinsdag over een nieuw mobiliteitsplan. Eén punt uit dit plan ligt gevoelig en splitst de gemeentelijke politiek op. Waar de één genoegen neemt met fietssuggestiestroken ziet de ander graag een vrijliggend fietspad.

Buurtbewoners hebben al vaker bij de gemeente aangeklopt dat er echt iets moet gebeuren. De Ypeloweg in Enter wordt alleen maar drukker en fietsers zijn er erg kwetsbaar. Uit onderzoek in opdracht van de gemeente blijkt dat op de 60 km/h weg ook veel te hard wordt gereden. Goudappel Coffeng heeft in het voorjaar van 2020 snelheidsmetingen gedaan en kwam op een gemiddelde snelheid van 85 km/h uit.

Tijd voor actie, zo vindt NEW-raadslid Cindy ter Riet, haar partij is het niet eens met het gestelde plan om de weg met fietssuggestiestroken in te richten. “Het mobiliteitsplan heeft als doel een veilig en bereikbaar Wierden. Dat moeten we dan ook nastreven.” Tijdens de raadvergadering was ze erg kritisch over het mobiliteitsplan. Zo zouden de gegevens uit het mobiliteitsplan niet stroken met de waarheid. “We hebben zelf moeten constateren dat de weg niet zo breed is als gesteld. Op het smalste stuk is er een rijbaan van 3 meter en aan beide zijden een fietsstrook van 1 meter is simpelweg vragen om problemen.”

NEW ziet graag een vrijliggend fietspad en wordt daarbij gesteund door het CDA en Progressief Wierden. ChristenUnie en VVD stemden tegen, zij zien fietssuggestiestroken als een goed alternatief. Een alternatief dat ook betaalbaar is voor de gemeente.

Wierden gaat voor veiligheid

NEW is blij dat het gezamenlijke amendement met het CDA en Progressief Wierden is aangenomen. “Wierden gaat voor veiligheid en zo min mogelijk verkeerslachteroffers. Dan kunnen we simpelweg concluderen dat de Ypeloweg niet geschikt is voor fietssuggestiestroken.” verteld ter Riet.

Kosten

Ondanks dat Wierden niet ruim bij kas zit zien NEW, CDA en Progressief Wierden kansen om het plan te financieren. De grond is jaren geleden al door de gemeente aangekocht, alleen de aanleg moet worden gerealiseerd. Ter Riet: “De weg ligt in een recreatief gebied en is een verbinding tussen meerdere plaatsen en steden. Daarom zien wij mogelijkheden om bij de provincie subsidie aan te vragen voor een recreatief fietspad.”

Journalist en fotograaf. Komt uit het Twentse dorpje Enter. Geïnteresseerd in landelijk-, regionaal-, tech- en sportnieuws.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *