Uit De Werkplaats 2020-2021

Uit De Werkplaats 2020-2021

Keijk clothing: Duurzame kleding met een andere ‘keijk’

Beeld: Mees van Leeuwen

BREDA – Nieuw, duurzaam en met een hele andere kijk op de mode-industrie. Keijk clothing is een nieuw kledingmerk waar duurzame en unieke kleding wordt gemaakt. Eigenaar en oprichter Mees van Leeuwen wil met een andere kijk op het maken en verkopen van kleding zorgen voor een frisse wind op de kledingmarkt.

Keijk clothing is op een nacht in het hoofd van oprichter Mees van Leeuwen ontstaan. “Ik ben meteen opgestaan en ermee aan de slag gegaan. Het idee en de naam zijn in één keer in mijn hoofd gekomen.” Keijk is een kledingmerk met een duidelijke visie: anders naar de wereld kijken en doen waar je zin in hebt. Aan het volgen van trends doet Keijk niet. Kijk verder dan de eerste laag en zoek een andere invalshoek om iets wat op het eerste gezicht lelijk lijkt, toch positief of vanuit een ander perspectief te zien.
“Perspective is key” dat is de boodschap die Keijk met de kleding uitdraagt.

De stijl van het kledingmerk gaat alle kanten op, wat het lastiger maakt om het te verkopen. Mees heeft er echter bewust voor gekozen, “Je kan het moeilijk herkennen, er staat alleen een klein logo of naam op de kleding. Maar ik wil mijn duizenden ideeën niet inkaderen, daarom hou ik mij niet aan één herkenbare stijl zoals de meeste kledingmerken doen. Ik wil vrij kunnen zijn om te doen wat ik wil.”
De 5 shirtjes die nu zijn uitgekomen komen niet meer terug in de winkel. Het creëren van schaarste is iets wat Mees leuk vindt, het maakt het shirt dat iemand koopt uniek. Daarnaast zijn de shirts uniseks, iets wat steeds populairder wordt. Het maakt de maatschappij minder uit of je iets draagt wat eigenlijk voor een man of vrouw is bedoeld.

Naast dat Keijk uniek en uniseks is, produceert Keijk het kledingmerk ook nog eens duurzaam. Een duurdere keuze, zeker voor een beginnende ondernemer. “Ik vind het zelf belangrijk om meteen goed te beginnen. Zo zal ik ook op langere termijn bekend zijn als duurzaam kledingmerk en niet als duurzaam bedrijf dat vroeger goedkope troep maakte.” Keijk heeft verschillende certificaten voor duurzaamheid, zoals het Global Organic Textile Standaard (GOTS), Oeko tex 100 en fair wear foundation. De shirts zijn van organisch katoen en bedrukt met inkt op waterbasis. Daarnaast wordt er gekeken of de boeren die de katoen produceren onder goede omstandigheden werken en een goed inkomen krijgen.
Bovendien is het een trend geworden om duurzaam te produceren. De mode-industrie is een van de grootste milieuvervuilers op de wereld, maar er wordt steeds meer actie ondernomen om kleding te verduurzamen. Keijk is daar een goed voorbeeld van.

Ondanks de duidelijke visie en de duurzame productie, staat Keijk clothing nog in de kinderschoenen. Sinds 24 juli 2019, het moment dat Keijk werd ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zijn er 5 shirts uitgekomen en die zijn voornamelijk aan kennissen en vrienden verkocht.

Mees is bezig met afstuderen bij de opleiding leisure en event management en heeft ook nog een andere baan. “Ik heb, zoals ik zelf al verwachte, verlies gemaakt. Keijk staat op het moment niet op de eerste plaats.” Toch heeft Mees grote plannen voor de toekomst van Keijk.  
Zo komt er een samenwerking met een lokale barbershop in Breda en wilt Mees shirtjes en blousjes laten produceren door een atelier in Amsterdam waar vluchtelingen werken. “Ik wil een crowdfunding opzetten waar mensen kunnen doneren en daarmee bijvoorbeeld een gratis shirt kunnen krijgen of een ervaring in het atelier. Afhankelijk van het bedrag dat ze doneren.”

De toekomst ziet er goed uit. Keijk clothing blijft duurzaam produceren en haar visie uitdragen, want “Perspective is Key.”

https://keijkclothing.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *